Mauris congue venenatis nisl ut varius. In posuere sem lorem, eu iaculis ante. Quisque eget turpis sem. Phasellus varius tempor tellus, imperdiet auctor urna commodo vel ger dolor diam, tincidunt ac euismod ac, sollicitudin varius ante sadips ipsums dolores sits.

This is a bold title

Duis quis tortor sed sapien tincidunt ultrices tempor et ligula. Sed finibus, sem elementum tincidunt tempor, ipsum nisi ullamcorper magna, vel dignissim eros sapien at sem. Aliquam interdum, ante eget sagittis fermentum, mauris metus luctus sem, at molestie lorem.

Vivamus vehicula felis eget lectus laoreet finibus. Pellentesque luctus odio sapien, at suscipit mi malesuada non. Duis elementum cursus auctor. Morbi quis mattis tortor. Duis quis tortor sed sapien tincidunt ultrices tempor et ligula. Sed finibus, sem elementum tincidunt tempor, ipsum nisi ullamcorper magna, vel dignissim eros sapien at sem. Aliquam interdum, ante eget sagittis fermentum, mauris metus luctus sem, at molestie lorem.

Another amazing title

Moneda is a mobile-first cryptocurrency investment platform. There isn’t enough mobile accessibility in the world of cryptocurrency, and our team realizes that.

This is a small heading

Vivamus vehicula felis eget lectus laoreet finibus. Pellentesque luctus odio sapien, at suscipit mi malesuada non. Duis elementum cursus auctor. Morbi quis mattis tortor. Duis quis tortor sed sapien tincidunt ultrices tempor et ligula. Sed finibus, sem elementum tincidunt tempor, ipsum nisi ullamcorper magna, vel dignissim eros sapien at sem. Aliquam interdum, ante eget sagittis fermentum, mauris metus luctus sem, at molestie lorem.

Nested column with a title & text

Cras eget mollis leo. In ultricies sit amet justo ac tincidunt. Integer volutpat enim non velit pellentesque, a placerat dolor ullamcorper. Phasellus ac dolor velit. Nam molestie turpis sit amet diam lobortis sagittis.

Nested column with a title & text

Cras eget mollis leo. In ultricies sit amet justo ac tincidunt. Integer volutpat enim non velit pellentesque, a placerat dolor ullamcorper. Phasellus ac dolor velit. Nam molestie turpis sit amet diam lobortis sagittis.

An even smaller heading

Duis quis tortor sed sapien tincidunt ultrices tempor et ligula. Sed finibus, sem elementum tincidunt tempor, ipsum nisi ullamcorper magna, vel dignissim eros sapien at sem. Aliquam interdum, ante eget sagittis fermentum, mauris metus luctus sem, at molestie lorem.

Werken met zwarte Aida borduurstof

Wat zijn de voor- en nadelen? Wat vind ik er van? Al jaren werk ik alleen op witte Aida stof voor mijn patronen. Wit is fris en het perfecte blanco canvas. Toch kriebelde het om eens een andere kleur stof te proberen. Herken je dat?

Toen mijn idee voor een Cultuurpixel patroon van het Witte Huis op de nacht van Independence Day (4th of July) eindelijk vorm kreeg, bestelde ik toch echt een keer gitzwarte Aida borduurstof! Mijn ervaringen deel ik hier, maar eerst geef ik je voor- en nadelen van zwarte borduurstof. Onderaan deze blogpost vind je nogmaals de link naar de zwarte stof.

Vind je zowel wit als zwart niets? Als alternatief kun je misschien overwegen om een andere donkere kleur stof te gebruiken, zoals donkerblauw, donkergrijs of donkerbruin. Deze kleuren zijn vaak iets gemakkelijker te borduren en kunnen een vergelijkbaar effect hebben als zwart.

Voordelen zwarte borduurstof

Hoger contrast
Het meest voor de hand liggende natuurlijk. Het contrast tussen wit borduurdraad en zwarte stof zorgt ervoor dat het geborduurde ontwerp duidelijk zichtbaar is. Toch belangrijk wanneer je elk detail wilt laten zien.

Vlekt minder
Zwart is een kleur die minder snel vlekken laat zien dan andere lichte kleuren. Borduren op witte stof kan gemakkelijk vlekken en vuil geven, alleen al door met vieze handen te werken of het te laten vallen op de grond (iets wat ik geregeld doe in de tuin…). Dat maakt het eindresultaat minder mooi. 

Chiquer
Volgens sommigen straalt zwarte stof een professionelere uitstraling aan het borduurwerk. Het is netjes, verzorgd en past bij verschillende stijlen. Het is tijdloos en past vaak bij elke trend.

Nadelen zwarte borduurstof

Zichtbaarheid steken
Het kan moeilijker zijn om het patroon of ontwerp op zwarte stof te zien, vooral als het een donker borduurgaren betreft. Hierdoor kan het lastiger worden om nauwkeurig te borduren en kunnen fouten ontstaan.

Verkleurt sneller
Daarnaast kan zwarte stof soms gemakkelijker verkleuren of vervagen dan andere kleuren, wat kan leiden tot een snellere slijtage van het borduurwerk. Dit is vooral belangrijk als je wilt dat het borduurwerk lang meegaat en er mooi uit blijft zien.

Stofnest
Je kent het vast wel van jouw zwarte kleding, beddengoed of gordijnen. Op zwart zie je elk stofje dat neervalt op jouw mooie meesterwerk. Zucht.

Mijn ervaring

Voor mijn patroon van het Witte Huis in Washington op de Onafhankelijkheidsdag was zwarte Aida een bewuste keuze. Het is immers nacht en er schiet vuurwerk in de lucht. Ik wilde een echt donkere kleur en koos direct voor zwart in plaats van blauw, zodat het Witte Huis er echt uit zou springen.

Pff… dat duurde langer dan normaal. Ik heb vaak een lichtbron onder mijn stof gehad om de gaatjes beter te kunnen zien. Of houd de stof even voor het raam, dat werkt ook.

En ja hoor, steeds als ik terug op de studio kwam, lagen er witte stofjes op mijn pixel. Op het eind rollen met een kledingroller voor de foto’s was dus geen slecht idee!

Al met al, het juiste effect is bereikt! Ik ben meteen geïnspireerd voor om andere Cultuurpixels te ontwerpen die onder de sterren staan :) Heb jij al een goed idee?

Cultuurpixel het Witte Huis Independence Day

De meeste lokale handwerkwinkels hebben geen zwarte borduurstof in de schappen liggen. Hieronder vind je een makkelijke link voor als je zwarte Aida online wilt kopen. Kijk goed welke afmeting je nodig hebt, dan koop je nooit te veel. Ze verkopen vaak in verschillende maten coupons. Ik werk zelf met 20x20cm voor borduurringen van 10cm (4″), dus dan heb je met 50x50cm al heel wat leuke projecten te maken.

Klik op het plaatje voor Aida 14 count zwart

Deze week praat ik met Stefan van Studio DIES. Studio DIES staat bekend om zijn fantasierijke illustraties met terugkerende thema’s als sciencefiction en sprookjesachtige architectuur. Ik ben fan van zijn werk en ben benieuwd hoe zijn werk tot stand komt en welk materiaal hij gebruikt. Jij ook? Ik hoop dat deze Crafty Conversations blogpost je inspireert om ook eens te gaan tekenen! Laat je niet belemmeren door je (te gekke) fantasie!

Even voorstellen:

Ik ben Stefan en ik ben gek op kunst en cultuur. In mijn werkzame leven kom ik aanraking met zoveel kunstvormen en disciplines, waar ik zelf niet op kon achterblijven. Met Studio DIES verkoop ik sinds 2020 fantasierijke en gedetailleerde illustraties van de ruimte, vuurtorens en van alles dat mijn fantasie prikkelt. Ik vind LEGO fantastisch, verzamel Pokémonkaarten en dans graag als een enthousiast konijn door de woonkamer.

Wat vind je het meest uitdagende aan het illustreren van ruimte- en buitenaardse scènes?

De balans vinden in een scherp en duidelijk contrast. Het heelal is donker, waardoor ik de hoofdonderwerpen van mijn illustraties eerst een stuk lichter laat. Als ik dan door te arceren schaduwen ga aanbrengen, moet ik oppassen dat er niet teveel detail verdwijnt in de eindeloze diepte van het heelal.

Ik ontdek steeds weer iets nieuws in jouw illustraties, Stefan! Veel van jouw werk is ook fictief en heeft bijzondere achtergrondverhalen. Toch is je stijl heel geloofwaardig en realistisch. Heb je ooit iets geïllustreerd voor een ruimtemissie of wetenschappelijk onderzoek?

Helaas nog niet! Een opdracht als deze zou ik echt fantastisch vinden en daar zou ik 100% voor gaan (Mocht je dit lezen en interesse hebben: neem contact op!). Wel heb ik eerdere ruimtemissies geïllustreerd met o.a. de Space Shuttle Discovery en Maanlander. Ook de James Webb Ruimtetelescoop, die onder andere is gepubliceerd in een digitale kunstgallerij van NASA. Samen vormen deze zes illustraties nu één toffe NASA-set.

“Het verwerken van humor in mijn tekeningen vind ik ontzettend leuk.”

Je laat je ook graag inspireren door games en fictie. Als je de kans kreeg om een boekomslag te illustreren voor je favoriete sciencefictionroman, welk boek zou dat dan zijn?

Walvis en de Petunia

Ik twijfel tussen DUNE (Frank Herbert) vanwege de epische en cryptische scènes die je op de omslag zou kunnen plaatsen én The Hitchhikers Guide to the Galaxy (Douglas Adams) vanwege de komische details die je op de omslag kwijt zou kunnen. Het verwerken van humor in mijn tekeningen vind ik ontzettend leuk, dus ik denk dat ik dan toch voor The Hitchhikers Guide (THG) zou gaan. Ik heb eerder ook de beroemde scene daaruit geïllustreerd met de walvis en de petunia.

Heb je ooit overwogen om je te verdiepen in het illustreren van andere genres, zoals fantasy of horror?

Mijn illustraties raken zo af en toe wel eens andere genres, echter keer ik steeds terug naar het sciencefiction- en sprookjesachtige. Als kind was ik sowieso al door de ruimte gefascineerd. Ik maakte steeds een serie tekenen over de ruimte, ruimtewezens en onontdekte planeten. Deze noemde ik ‘Space Boeken’, waarvan ik er 21 heb gemaakt. De serie staat ook nu nog compleet in mijn kast om af en toe eens doorheen te bladeren. Heerlijk om zo terug te kunnen kijken op mijn eigen kinderlijke fantasie.

Wat wil je op korte termijn bereiken met Studio DIES?

Ik heb nu twee verschillende ambities. Een commerciële en een creatieve ambitie. Commercieel zou ik het ontzettend leuk vinden om mijn illustraties te verkopen in verschillende verkooppunten door het land. Creatief wil ik heel graag werken aan een boek over diabetes. Sinds ik eind 2020 de diagnose diabetes type 1 heb ontvangen heb ik enkele illustraties gemaakt die op creatieve wijze deze ziekte centraal stellen. Ik hoop dit uit te kunnen werken tot een verhalend prentenboek, waarmee ik kinderen over de hele wereld met diabetes eens een positieve associatie met hun ziekte wil laten maken.


Tips & materiaal

Mijn bloglezers zijn geïnteresseerd in de materialen die je gebruikt en hoe dit bevalt. Laten we ze inspireren om ook eens te gaan tekenen! Met welke materialen werk je graag en wat is het vreemdste wat je ooit hebt getekend tijdens het experimenteren met je materiaal?

Ik werk ontzettend graag met de fineliners op glad tekenpapier. Na een grove schets met een simpel HB potlood, kan ik met deze fineliners mijn idee echt tot leven brengen. Het gekste wat ik hiermee ooit getekend heb? Dat is volgens mij – als ik het me goed herinner – een fantasiewezen geweest, wat een hybride was tussen een walvis, struisvogel, eend, cavia, hond en een pauw. In ieder geval iets in die trant. Ik denk dat dat wel de vreemdste schets is geweest.

“Het is de kunst om je foutjes om te zetten tot onderdeel van de tekening.”

Haha, het kan dus echt niet gek genoeg bij Studio DIES. Heerlijk! Naast waterverf werk je vooral in zwart-wit. Zwarte inkt gum je niet meer uit. Heb je ooit per ongeluk geknoeid op je werk en zo ja, hoe heb je dat hersteld?

Oh zeker, dat gebeurt me vaker dan mij lief is. Een foutje is altijd pijnlijk, maar vaak lukt het om van die fout toch iets anders te maken. Een verkeerde streep wordt dan omgebouwd tot een antenne of Barok versiersel. Het is de kunst om je foutjes om te zetten tot onderdeel van de tekening. Lukt dat dan echt niet, dan kan ik digitaal als laatste optie mijn foutjes proberen recht te zetten. 

Er zit ook wel erg veel detail in de illustraties van Studio DIES, iets wat goed te bereiken is met fineliners. Wat is de meest gedetailleerde illustratie die je ooit hebt gemaakt met alleen fineliners?

Ik denk één van mijn meest recente werken, getiteld ‘Infra Oceanum‘. In deze onderwaterwereld heb ik voor het eerst geprobeerd om gelaagdheid in het water te portretteren door in de dichtheid van penstreken te variëren. Dat is een ontzettend nauwkeurig proces geweest. Op het eindresultaat ben ik ontzettend trots, dus dat was het zeker waard.

Heb je een favoriet merk of kleur fineliner die je altijd gebruikt in je illustraties?

De zwarte fineliners van Sakura, de Pigma Micron fineliners, vind ik echt fantastisch om mee te illustreren. Deze heb ik ook altijd bij me als ik op pad ga. Je weet maar nooit wanneer de inspiratie toeslaat!

Dankjewel, Stefan! 

Had jij vroeger ook een bundel tekeningen waar je trots op was en die je nu nog steeds inspireren? Lijkt illustreren met fineliner je ook leuk om te proberen? Via het onderstaande plaatje kun je de favoriete fineliners van Studio DIES zelf in huis halen! Ik gebruik de Pigma Micron fineliners zelf ook voor mijn tekeningen en crafts. Het is zo fijn dat er veel verschillende lijndiktes zijn! Daarnaast zijn ze ook rond en niet zo smal om vast te houden zoals sommige fineliners, wat ik zelf fijner vind met tekenen.

Klik op het plaatje